söndag 6 oktober 2013

Ett stycke FÄRDIG hundkorg

Yes, äntligen är den klar. Nu ligger den på tork...

Så här såg den ut innan tovningen:



Såhär blev resultatet:




Fick dock tvätta den 3gg innan den började tova sig. Men resultatet blev bra. 

Detta projektet var egentligen inte så tidskrävande, men när de blev så stort å tungt kunde ja inte ta med de någonstans å sticka på. Därför tog de så länge. 

Varje kil tog för mig 1h att sticka. Sedan räknar jag med lite extra tid för byte av garn samt att sy ihop. Sedan tvätt å torkning på det.

Jag modifierade alltså detta mönster, för att det skulle passa till en större hund. Jag hade 77 maskor från början ist för 44 som i grundmönstret. Jag "vände" eller minskade kilen med 5 maskor  per varje rät varv, i mönstret står 3. De gjorde att varje kil består av "11 räta varv" (22varv), mönstret är det 7 (14). Jag gjorde oxå 20 kilar, samma som i mönstret. 

Så nu återstår bara för huvudpersonen att testa. Ska se om ja får ngn bra blid på det som ja kan lägga upp senare. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar